Från busskörning i en fiskeskåpbil till skräddarsydda skidsemestrar över hela Europa. Historien om Thinggaard är inte bara historien om ett familjeföretag som var banbrytande inom den danska resebranschen. Det är också berättelsen om ett företag som har utvecklats i takt med danskarnas resvanor under ett sekel.
1920 – Från posttjänster till busstjänster
Den 1 april 1920 ersatte Poul Thinggaard den hästdragna vagnen med en modern vagn med plats för 14 passagerare. Det innebär inte bara att han kan förlänga sin postrutt på Nordjylland med 21 kilometer. Bussen från Gideon, som kostade inte mindre än 30.000 danska kronor, gör det också möjligt för Poul Thinggaard att utöka sin verksamhet med fiske på natten och persontransport på dagen. Thinggaard har därmed tagit det första steget på sin resa mot att bli ett av landets största bussföretag. Det är Poul Thinggaards fru Marianne som varje kväll ser till att Montera träbänkar i den tomma bussen när den sista fisklådan har levererats.
1934 – Danmarks längsta bilväg
Thinggaard går bra i början av 30-talet. Så bra att Poul Thinggaard 1934 köpte rätten att köra en buss på Danmarks längsta sträckor: Aalborg – Thisted och Thisted – Aalborg. Förvärvet av de två linjerna – 100 kilometer vardera – är inte bara viktigt för familjen Thinggaard, det sätter också nya standarder för busstrafiken i Danmark. Precision är av största vikt för Poul Thinggaard. Han gör en dygd av att hålla tidtabellen till punkt och pricka, oavsett väder och vind, och han står personligen på busstationen i Aalborg varje gång en av hans bussar avgår eller ankommer.
Poul Thinggaard ger därmed ramen för ett av Thinggaards kärnvärden, kompromisslös kvalitet. Poul Thinggaards barnbarn Poul Erik fortsatte detta engagemang under hela 70-talet genom att envist insistera på att både kunder, anställda och partners skulle få bästa möjliga upplevelse från början till slut på Thinggaards resor, och än idag är kvalitetsresor fortfarande Thinggaards kännetecken.
1939 – Sonen tar över verksamheten
År 1939 tog Henry Thinggaard över verksamheten efter sin far Poul. Han är dock inte helt ny i branschen. Henry har sedan tidiga barndomsår varit intresserad av routing och redan i unga år rådfrågades han när viktiga beslut skulle fattas i företaget.
1946 – Snabba upp företaget
Under efterkrigstiden ser det ljusare ut för Thinggaard. År 1946 köper Henry Thinggaard en av de första Leyland-bussarna som anländer till Danmark. Priset för denna nya moderna buss är 75.000 DKK. Ett svindlande pris, men i gengäld får du en buss med plats för 35 personer i stället för 27 som vanligt.
1952 – Flottan växer
Thinggaards flotta växte sig allt större under hela 50-talet. Tidtabellerna på befintliga linjer utökas i takt med att passagerarantalet ökar och Henry Thinggaard köper regelbundet in nya linjer till bolaget. 1952 hade Thinggaard 12 moderna bussar som transporterade passagerare fram och tillbaka på norra Jylland.
1969 – Hurtigruten till Köpenhamn
Sedan 1842 har Aalborgbåtarna trafikerat sträckan mellan Köpenhamn och Aalborg. En historisk sjöfartsled som har varit en viktig del av den danska infrastrukturen i generationer. Men i slutet av 60-talet talas det om att avbryta sjöfartsrutten. Henry Thinggaard har alltid varit snabb på att se en bra affärsmöjlighet, så han ansöker om tillstånd att skapa en ny expressbusslinje från Aalborg till Köpenhamn. Henry vinner koncessionen och Thinggaard skickar den första expressbussen till Köpenhamn samma dag som DFDS slutar att segla. När Henry Thinggaard lämnar över familjeföretaget till sin son Poul Erik behåller han den lukrativa expressrutten till Köpenhamn som sin pensionärssysselsättning.
1971 – Andra generationsskiftet
År 1971 tog Poul Erik Thinggaard och hans fru, Mrs Birdie, över familjeföretaget. Detta var början på ett decennium av snabb utveckling och tillväxt för Thinggaard. Precis som sin far och farfar har Poul alltid haft en passion för checkar, men han har också större ambitioner för företaget. Han vill gå utanför Danmarks gränser. Charterturismen har börjat ta fart i Danmark och paret ser en möjlighet att komma in på en snabbt växande marknad. De grundade därför resebyrån Thinggaard Busrejser.
1972 – Thinggaard Bus Travelling ser dagens ljus
Den 8 februari 1972 slår den helt nya resebyrån Thinggaard Busrejser upp sina dörrar. Försäljningslokalen ligger på Aalborg Rutebilstation i ett blygsamt rum på 30 kvadratmeter. Men det är inte storleken som är det viktiga. Människor arbetar dag och natt på det lilla kontoret och det hårda arbetet lönar sig. Redan under det första året skickar Thinggaard Bus Travel 500 glada gäster till Rhen och Gardasjön.
1974 – Österrike blir det tredje resmålet
1974 utökar Thinggaard sin reseportfölj med sommarsemestrar till Österrike som ett tredje resmål. Samma år tar Thinggaard återigen täten i den danska resebranschen genom att erbjuda garantiavtal till utländska partners.
Gardasjön är ett av danskarnas favoritresmål 1974, men italienska hotellägare är inte alltid glada över att få besök från Danmark. De har blivit lurade av danska resebyråer alldeles för många gånger. Poul Erik vill göra något åt det här problemet. Det är inte bara resenärer som ska ha en bra upplevelse med Thinggaard. Han erbjuder därför italienska hotellägare förskottsbetalning för de bokade rummen, oavsett om rummen används eller inte. I gengäld garanterar Thinggaard alltid att rummen är klara när gästerna anländer med buss. Det är så här man skapar ett bra samarbete på Thinggaard Travel.
1976 – Thinggaard når de gyllene åren
Charterturismen exploderade i Danmark på 70-talet. Danskarna vill åka utomlands på semester som aldrig förr och Thinggaard Bus Travel har vuxit tiofalt på bara några år. Det är framför allt en aspekt som har bidragit till bolagets stora framgångar. Köpenhamns resemarknad är mycket konkurrensutsatt, men Thinggaard har i stort sett hela den nordjylländska marknaden för sig själv. År 1976 kom Thinggaards resenärer nästan uteslutande från norra Jylland, men detta kommer att förändras under de kommande åren.
1977 – Skandinaviens första dubbeldäckare
”Du måste alltid säkerställa den bästa kvaliteten på alla områden”, är ett av Poul Erik Thinggaards motton. Han levde verkligen upp till detta motto 1977 när han köpte Skandinaviens första dubbeldäckade Skyliner. En toppmodern lyxbuss med plats för inte mindre än 73 personer. I och med köpet kommer Thinggaards resenärer att kunna uppleva en komfort och lyx som saknar motstycke. Men att förvärva den nya dubbeldäckaren är inte utan utmaningar. De danska myndigheterna är förbluffade över det nya förvärvet. De har inte ens godkänt den nya dubbeldäckaren än. Poul Erik kämpade i månader med flera olika ministerier för att få dubbeldäckaren typgodkänd. Godkännandet sker klockan nio på morgonen samma dag som jungfruresan. Precision har alltid varit Thinggaards signum.
1978 – Skidsemester står på menyn
Poul Erik Thinggaard är ständigt på jakt efter nya marknader. Han tycker inte att hans bussar har tillräckligt många bokningar, så Thinggaard börjar skicka danskarna på skidsemester under de kalla vintermånaderna. 1978 skickar Thinggaard sina första skidåkare till Österrike.
1979 – Thinggaard tar över Köpenhamn
I slutet av 70-talet är Thinggaard en nationellt erkänd framgång. Alla resglada danskar har antingen själva rest med Thinggaard eller sett de karakteristiska gulgröna lyxbussarna susa fram på vägarna i Europa. År 1978 fick familjen Thinggaard en förfrågan från Köpenhamn. Paret Haastrup Vig, som äger Amager Rejser, letar efter nya ägare till sin resebyrå, och i familjen Thinggaard hittar de allt de söker. Thinggaard förvärvar Amager Rejser i januari 1979. Förutom förvärvet av resebyrån i Köpenhamn köper Thinggaard också en ny serie lyxbussar för totalt 7 miljoner danska kronor.
1980 – Skandinaviens största resebyrå
Under 60-årsjubileumsåret sålde Thinggaard 30.000 semesterresor. Detta gör Thinggaard till en av Skandinaviens största resebyråer. Och sedan Poul Thinggaard köpte den första Gideon-bussen 1920 har Thinggaard nu köpt inte mindre än 180 turistbussar och turistbussar totalt. På alla sätt en stor framgång i norra Jylland.
1995 – Ett nytt årtusende knackar på dörren
Det är fortfarande goda tider för danska resebyråer i slutet av 90-talet. Thinggaard är ett stort företag med 360 anställda som säljer semesterresor till när och fjärran i Europa. Men ett nytt millennium knackar på dörren. Internet börjar ta sig in i de danska hemmen och med det följer en omvälvning av den danska resebranschen.
2009 – Skräddarsydda skidsemestrar på nätet
Tiderna förändras och det gör även resebranschen. År 2009 köper Tiger Rejser Thinggaard. Inget av Poul Eriks och Birdies tre barn vill ta över familjeföretaget. Samtidigt har danskarnas rese- och inköpsvanor förändrats avsevärt. Resebyråernas storhetstid är över. Danskarna köper sin semester på nätet. Thinggaard Rejser återuppstår som ett modernt reseföretag som erbjuder skräddarsydda skidsemestrar online för kvalitetsmedvetna danskar.
2020 – Fortsättning på arvet
Thinggaard är inte längre ett familjeägt företag, men de sunda kärnvärden som grundades på Nordjylland för 100 år sedan är fortfarande en viktig del av Thinggaards filosofi. Än idag drivs Thinggaard Rejser av hårt arbetande själar som stolt för vidare ett av Danmarks mest välkända resevarumärken. Precision och kvalitet är fortfarande av största vikt, precis som det var för Poul, Henry och Poul Erik.