När du reser med Thinggaard gäller följande resevillkor: Villkoren reglerar avtalsförhållandet mellan Thinggaard Rejser (nedan kallad researrangören) och de resenärer (nedan kallad resenären) som köper en paketresa. Avtalet ingås och fullgörs i enlighet med paketreselagen (lag nr 1666 av den 26 december 2017 om paketresor och sammansatta researrangemang). Läs noga igenom resevillkoren innan du bokar din resa. Då är du säker på att få den bästa möjliga semestern/skidsemestern.

Hur du anmäler dig

Du kan boka din resa på www.thinggaard.dk, info@thinggaard.dk eller via telefon +45 70 10 00 10. När resan är bokad skickar vi en resevoucher till den angivna e-postadressen. Kontrollera noga att alla resedata och priser stämmer överens med din bokning. Erbjudandet accepteras av resenären när denne betalar till researrangören. Resenären är skyldig att i förväg ta del av dessa resevillkor på researrangörens webbplats och har därmed accepterat dessa allmänna villkor.

Säkerhetsdeposition

Depositionen är mellan 1 000 och 1 500 euro per person för resor i Europa. Depositionen och eventuell avbeställningsförsäkring måste betalas senast 48 timmar efter mottagandet av resevouchern. Resterande belopp ska vara Thinggaard tillhanda senast 45 dagar före avresan. I annat fall har Thinggaard rätt att avboka resan och depositionen går förlorad. Alla betalningar måste göras samtidigt för varje order. Om resan bokas omedelbart före avresan (sista minuten-resa) måste hela resans belopp betalas omedelbart. Rese- och deltagarintyg samt deltagarspecifikationer ska tas med på resan och ska kunna uppvisas på begäran. Rummet/lägenheten får endast disponeras av de personer som har anmält sig till resan med Thinggaard. Om du bokar för flera personer, observera att de andra resenärerna måste läsa dessa resevillkor.

Priser och förändringar

Priset för resan är ett så kallat ”totalpris”, vilket innebär att det inkluderar alla obligatoriska skatter, tullar och alla ytterligare avgifter, kostnader och eventuella tilläggsavgifter som är relaterade till de tjänster som resenären har köpt från researrangören. På resmålen kan det tillkomma lokala avgifter – såsom turist- eller stadsskatt – entréavgifter och skatter som det inte är möjligt att ta ut vid avtalstillfället, eftersom dessa betalningar är direkt relaterade till lokala bestämmelser eller till konsumtion av extra tjänster utöver vad som anges i avtalet. Om resenären vill göra ändringar i paketresan ska han eller hon kontakta researrangören så snart som möjligt. Om researrangören har möjlighet att ändra paketresan, ska resenären betala de extra kostnader som ändringarna medför. Researrangören är inte skyldig att göra ändringar i paketet. Om ändringar inte kan göras och resan måste ställas in gäller de allmänna avbokningsreglerna. Ändringar av avresedatum eller destination kan göras upp till 30 dagar före avresan, beroende på tillgänglighet på önskad destination. Ändringar kan göras upp till 30 dagar före avresa mot betalning av en expeditionsavgift på DKK 250,- per person. Förändring. Exempel på detta är byte av boende, namn, byte av transport etc. för vilket en extra kostnad kan tillkomma. Vid flygresor kan namnändringar för deltagare inte göras senare än 50 dagar före avgång på de flesta flyg. En avgift för namnändring kan tillkomma. På bussresor kan upphämtningsplatsen inte ändras under de sista 8 dagarna före avresan. Thinggaard har rätt att ändra priset på en resa till följd av förändringar i valutakurser, skatter och avgifter, oljepriser etc. Om t.ex. flygplatsskatterna ökar med 50 DKK kommer priset för resan att öka i motsvarande grad. Samma beräkning används vid reducering av skatt eller liknande. Priset kan dock inte ändras senare än 20 dagar före avresan Thinggaard har rätt att ändra avgångstiden för flyg och bussar upp till 48 timmar före avresan.

Pris för resan

Priset för en resa anges på webbplatsen med det antal deltagare som en lägenhet eller ett hotellrum är listat för. Om boendet bebos av färre personer än vad som anges i prislistan debiteras ett tillägg för två bäddar. Kontakta Thinggaard för prisuppgift eller se www.thinggaard.dk. Boendet får endast utnyttjas av personer som har anmält sig till resan hos Thinggaard. I de fall en eller flera deltagare i ett sällskap avbokar resan eller är förhindrade att delta i resan på grund av sjukdom eller liknande, får de kvarvarande deltagarna räkna med att inkvarteras i lägenhet/hotellrum för det faktiska antalet resenärer och priset per person justeras därefter. Om detta inte är möjligt, eller om resenären vill bo i det ursprungliga rummet i lägenheten/hotellet, kommer priset att justeras i enlighet med detta.

Valutakurs

Alla priser på vår hemsida är beräknade utifrån valutakurser per den 30 maj 2022.

Avbeställning av resan

Om det blir nödvändigt att ställa in resan måste Thinggaard kontaktas per telefon. Detta måste alltid göras före avresan. Vi måste då få en skriftlig avbeställning via e-post till info@Thinggaard.dk senast 48 timmar efter din telefonavbeställning. När du avbeställer din resa gäller följande regler och tidsfrister:

  • Om resan avbeställs mer än 35 dagar före avresan förverkas depositionen.
  • Om resan avbeställs mellan 14 och 35 dagar före avresan förverkas 50 % av resans totala pris.
  • Vid avbokning mindre än 2 veckor före avresa förverkas hela resans pris.
  • Vid avbeställning av en paketresa som inkluderar liftkort ingår värdet av liftkortet i paketresan och liftkortet kan inte återbetalas separat.

Om du är sen till den överenskomna mötesplatsen (påstigningsplatsen) vid avresan har du inte rätt till någon ersättning. Om en resedeltagare som vill avboka kan hitta en annan person som kan ta platsen, kan detta göras mot en avgift på 250 DKK för buss- och självkörningsresor. Priset är 500 DKK för flygresor om flygbolaget tillåter namnbytet.

Arrangörens avbeställning av en resa

Researrangören har rätt att ställa in en resa eller del av en resa om antalet anmälningar 14 dagar före avresan understiger 75 % av det antal platser som researrangören har tillgängliga på den aktuella avresan. I så fall måste resedeltagarna informeras per telefon eller skriftligen så snart som möjligt. Om Resedeltagaren lider förluster till följd av ändringar eller avbokningar från resebyråns sida ska detta ersättas om det inte beror på

  1. För få registreringar
  2. Resenärens egna förutsättningar
  3. Yttre omständigheter (force majeure)
  4. Resebyrån får avbeställa resan senast 7 arbetsdagar efter bokningstillfället om resebyråns lokala partner på resmålet inte återbekräftar bokningen av boendet. Om byrån måste avboka resan ska detta ske per telefon eller skriftligen via e-post så snart som möjligt och senast 7 arbetsdagar efter bokningstillfället.

Arrangörens ansvar för resan

Thinggaard kan inte hållas ansvarigt för outnyttjade semesteraktiviteter, inklusive förbokade liftkort, förlorad arbetsinkomst, kostnader för transport från flygplatsen etc. på grund av förseningar orsakade av force majeure, väder eller andra omständigheter utanför arrangörens kontroll. Thinggaard förbehåller sig också rätten att ändra tidpunkten för återresan på grund av väder- och/eller trafikförhållanden, utan att resenären har rätt till någon form av ersättning för outnyttjade semesteraktiviteter. Deltagande i evenemang som anordnas eller hänvisas till av Thinggaard sker på resenärens egen bekostnad och risk. Thinggaard kan aldrig hållas ansvarigt för skador, personskador, skador på tredje part eller skador på egendom. Thinggaard kan inte garantera att de uppgifter som lämnas om skidskolebokningar, såsom tid, varaktighet och gruppstorlek, är korrekta när tjänsten bokas hos en extern leverantör och kan inte hållas ansvarigt om den begärda produkten varierar på grund av någon av dessa faktorer. Thinggaard kan inte garantera de uppgifter som lämnas vid beställning av skiduthyrning, såsom märke, ålder eller nivåbeskrivningar som används på utrustningen. När du reser med flyg eller buss står Thinggaard för transporten till destinationen. Från bussens/transferbussens avlämningsplats ansvarar du själv för eventuell transport till din lägenhet/hytt/hotell.

Bagageregler vid resa

Thinggaard kan inte heller hållas ansvarigt för bagage eller effekter som försvinner eller skadas under transporten. Inte heller om dessa förvaras i ett låst rum som anvisats och låsts av Thinggaard eller om de transporteras i ett transportmedel som anvisats av Thinggaard. Vid resa med buss eller flyg gäller leverantörens bagageregler för vikt och storlek. Dessutom måste du kontakta ditt eget försäkringsbolag i händelse av förlust eller skada på bagage som direkt orsakats av vårdslöshet från våra transportörers sida. Resenärer bör se till att de är tillräckligt försäkrade i händelse av förlust av eller skada på bagage under hela resan. Detta kan göras antingen genom din egen försäkring eller genom att teckna en reseförsäkring. Det är inte tillåtet att packa kläder tillsammans med skidutrustning. Vid försening av flygtransport av skidutrustning tillhandahåller Thinggaard gratis utrustning mot uppvisande av kvittot för skidtransport och PIR-rapporten från flygplatsen. Det finns ingen ersättning för tilläggsavgiften för skidtransport.

Thinggaards skadeståndsskyldighet

Thinggaard är skadeståndsskyldig och ersättningsskyldig enligt branschens normala regler och normer. Thinggaard kan inte hållas ansvarigt för stängning av skidområdet eller delar därav på grund av för lite eller för mycket snö, lavinfara, vind eller liknande. All trafik i skidområdet sker på egen risk. Resenärer har inte rätt till ersättning vid programändringar som beror på regler som införts av myndigheterna i det aktuella landet, t.ex. regler som leder till att pistturer ställs in.

Särskilda önskemål inför resan

Thinggaard strävar efter att i möjligaste mån uppfylla specifika önskemål som anges vid bokning av resan, såsom lägenhetens läge, rumsnummer eller speciell plats i buss, flyg etc. men Thinggaard kan inte garantera detta och kan inte hållas ansvarigt om en begäran inte kan uppfyllas. Särskilda avtal som inte anges på reseräkningen är inte av intresse för byrån.

Deposition och tillgänglighet av semesterbostaden

Semesterbostaden är tillgänglig från cirka 17:00 på ankomstdagen till 09:00 på avresedagen. En deposition måste betalas innan Holiday Home/Hotel Room görs tillgängligt. En deposition på cirka DKK 2.000 / €250 för lägenheter och cirka DKK 4.000 / €500 för stugor krävs. Depositioner kan vanligtvis betalas genom att lämna kreditkortsuppgifter till guiderna eller med internationellt kreditkort till receptionen. Depositionen kommer att återbetalas på avresedagen eller skickas till Danmark om boendet lämnas i gott skick. För grupper gäller särskilda regler för betalning av deposition. Reglerna kommer att framgå av det material som skickas ut.

Resenärens ansvar

Pass-, visum- och hälsoformaliteter (inklusive vaccinationer) Resenärer måste ha ett giltigt pass med en giltighetstid på minst sex månader vid resans slut och de dokument som krävs för resan, inklusive visum och bevis på nödvändiga vaccinationer. Researrangören ska informera resenären om pass- och visumkrav när avtalet ingås, inklusive information om den förväntade tiden för att få ett visum. Researrangören kommer också att informera om eventuella hälsoformaliteter i form av vaccinationskrav eller liknande, samt andra dokument och villkor som är nödvändiga för att resan ska kunna genomföras. Researrangörens information om pass- och visumkrav för resenären är baserad på reglerna för danska medborgare. Om resenären inte har danskt pass eller har dubbelt medborgarskap måste resenären göra researrangören uppmärksam på detta så att resenären kan få rätt råd och vägledning, inklusive hänvisning till relevanta myndigheter. Se i detta sammanhang bland annat www.um.dk och www.ssi.dk. Resenärerna är skyldiga att följa de anvisningar för resans genomförande som Thinggaard eller dess representanter samt flyg- och bussbolag föreskriver. Resedeltagaren ska respektera de ordningsregler som gäller för transport till och från resmålet samt för vistelse på hotell, lägenhet etc. Allvarlig eller upprepad överträdelse av dessa regler kan medföra avstängning från researrangören och/eller hotell/lägenhet, så att vidare vistelse och hemresa måste ske på resenärens egen bekostnad. Resenären är skadeståndsskyldig enligt allmänna ersättningsregler för skada som åsamkas Thinggaard, dess representanter och andra som Thinggaard samarbetar med. Thinggaard äger även rätt att helt eller delvis återta depositionen för lägenheten/chalet/hotellrummet om ovanstående överträds. Alla som bor i en lägenhet/chalet/hotellrum är solidariskt ansvariga för eventuella skador på boendet. Resenären är ansvarig för att ha ett giltigt pass och visum, om tillämpligt, och det är resenärens ansvar att betala för eventuella kostnader som uppstår på grund av brister i dessa formaliteter. Reseintyg kommer att skickas via e-post från Thinggaard. Resenären måste kontrollera det material som skickas till honom eller henne för att få information om eventuella ändringar i avgångstid eller avgångsplats. Resenären är också skyldig att genom Thinggaards representanter eller genom anslag på resmålet hålla sig underrättad om tidpunkten för återkomsten. Vi rekommenderar att du kontaktar Thinggaards lokala representant 24 timmar före din planerade returresa för att bekräfta tidpunkten för din returresa. För destinationer utan lokal representant kan det nödnummer som anges i reseinformationen kontaktas. Kom ihåg det blå sjukförsäkringskortet. Den gäller för alla våra resmål i Europa och täcker kostnader för sjukvård och mediciner, men inte läkarordinerad hemtransport. Om du bor på Grönland/Färöarna ska du vara uppmärksam på att den allmänna sjukförsäkringen inte täcker sjukdom och hemresa. Försäkring för läkarordinerad hemtransport kan tecknas genom Gouda A/S. Om resenären inte har någon försäkring för läkarordinerad hemtransport, frånsäger sig Thinggaard ansvaret för att hjälpa resenären hem. Ytterligare skydd kan erhållas genom att teckna en skidförsäkring genom Gouda A/S.

COVID-19

För att få delta i någon av researrangörens resor är det en förutsättning att du uppfyller resmålets inresekrav. Vissa länder kräver att resenären är fullt vaccinerad. Åldersgränsen för barn och fullföljande av vaccination varierar från land till land. Det är resenärens ansvar att se till att han eller hon uppfyller landets krav vid resans början. Om inrese- eller uppehållsreglerna överträds riskerar du att avvisas. Researrangören kommer inte att kompensera eller ersätta eventuella förluster till följd av en vägran.

Flygbolagets ansvar

Flygningar till och från destinationen omfattas av bestämmelserna i 1999 års Montrealkonvention, ändrad och kompletterad genom nationell lagstiftning. Om inte annat anges gäller branschens standardvillkor för resor.

Klagomål

Eventuella klagomål under en resa måste omedelbart göras till reseledaren eller en Thinggaard-representant så att vi har möjlighet att åtgärda skadan. Om det inte finns någon Thinggaard-representant ska klagomålen riktas till vårt kontor. Om resenären efter resans slut fortfarande anser sig ha något att klaga på, ska detta skriftligen meddelas Thinggaard senast 3 veckor efter hemkomsten. Senare klagomål kommer inte att accepteras.

Avbeställningsförsäkring

Thinggaard rekommenderar att du tecknar en avbeställningsförsäkring för sjukdom, som är din garanti för att du i händelse av din egen eller din närmaste anhörigs sjukdom etc. ända fram till avresan kan få tillbaka det belopp som betalats utan andra avdrag än själva avbeställningsförsäkringen för sjukdom. Vi säljer inte avbeställningsskydd för närvarande, men hänvisar till vår partner Gouda försäkring.

 

Din säkerhet

Thinggaard Rejser är ett produktnamn under TR Rejser ApS och är anslutet till den lagstadgade danska resegarantifonden. CVR-nummer:41573953Medlemsnummer i resegarantifonden: 3308 Reservationer görs för eventuella typografiska fel på thinggaard.dk. Redigering slutförd per 19.11.21. BRA RESA.