Vid bokning – när ska resan betalas?
Vid bokning måste en deposition betalas inom 48 timmar efter att bokningen har godkänts. Resterande belopp måste vara Thinggaard tillhanda 45 dagar före avresan.
AnkomstdagHotellet/lägenheterna är tillgängliga från kl. 16.00/17.00. Dessa tider kan variera från destination till destination. Vi rekommenderar därför att du packar skidkläderna högst upp i resväskan så att du kan använda dagen till skidåkning om du har liftkort för den dagen. Vanligtvis kan receptionen och/eller guiderna vid ankomsten hänvisa dig till bagageförvaring och omklädningsrum. På vissa destinationer kan detta kosta en mindre avgift. Observera att bagageförvaringen sker på egen risk och att bagageförvaringen under vissa veckor kan vara utomhus. Avståndet mellan buss, bagagelucka och lägenhet kan variera, så du får räkna med att bära ditt bagage upp till 1000 meter. På flera destinationer kommer det att finnas lokala bussar som är gratis. Självklart strävar vi efter att minimera dessa avstånd så mycket som möjligt.
Nyckelutlämning Nycklarlämnas i allmänhet ut i receptionen på det hotell eller lägenhetskomplex där du bor, om inte annat överenskommits med guiderna. På vissa platser kommer insamling av nycklar att ske vid t.ex. vår afterski. I dessa fall kommer guiderna att informera dig om detta. Nyckelöverlämning och hämtning av lägenhetsdepositionen kommer att äga rum från 16.00/17.00.
BagageDu ansvarar själv för ditt bagage under hela resan. Om du inte har en hemförsäkring som täcker resgods rekommenderar vi att du tecknar en reseförsäkring som också täcker resgods. Tyvärr finns det begränsat bagageutrymme för bussresor, och därför får varje resenär ta med sig högst 25 kg. Bagage bestående av: en resväska eller väska, ett par skidor eller snowboard. En snowboard och matchande skid-/snowboardpjäxor. Observera att kläder etc. inte får packas i skidväskor, brädväskor och pjäxväskor. Dessutom är ett litet handbagage tillåtet. Kom ihåg att du måste bära ditt eget bagage vid ankomst och avresa. Observera att föraren kan neka bagage som avviker från ovanstående. Skidor eller snowboards kan tas med mot en tilläggsavgift för skidtransport.
Hotell/lägenheter i AlpernaRum och lägenheter varierar i utrustning och utformning från land till land. De flesta lägenheter i Alperna är enklare än vad vi är vana vid i Danmark. I synnerhet är lägenheter i Frankrike ofta små och kan vara spartanskt inredda. Tänk på att lägenheter i turistområden i allmänhet är mindre och inte alltid lika välutrustade som hemma. Det är därför en god idé att ta med sig kökshandduk, disktrasa, kökskniv och kryddor.
LägenhetsdepositionAlla våra lägenheter kräver en deposition antingen till guiden eller den lokala hyresvärden. Detta beror på destinationen, men är vanligtvis cirka £ 2 000 / € 250 för lägenheter och cirka £ 4 000 / € 500 för stugor. Depositioner debiteras per lägenhet och vanligtvis med kreditkort på destinationen. Det är resenärens eget ansvar att lämna en deposition vid nyckelutlämningen. Nycklarna kan inte överlämnas förrän depositionen har betalats. För gruppresenärer gäller särskilda regler för betalning av depositioner. Reglerna kommer att framgå av det material som skickas ut. Depositionen kommer att återbetalas antingen vid avresan eller genom att skicka depositionen senast 10 dagar efter hemkomsten om lägenheten har lämnats i ett rent och snyggt skick och det inte har förekommit några klagomål om buller. Det är upp till den lokala bostadsförmedlingen att avgöra om någon del av depositionen ska hållas inne. I händelse av att depositionen hålls kvar är lägenhetsinnehavarna solidariskt ansvariga. Om det finns skador på lägenheten som överstiger depositionsbeloppet måste räkningen från den lokala lägenhetsförmedlingen betalas innan du återvänder från destinationen.
SlutstädningNär du bor i lägenheter/stugor anges det i de enskilda beskrivningarna om slutstädning ingår i priset. Om den inte är det kan du rengöra den själv eller betala en tilläggsavgift på plats. Om du inte ansvarar för städningen måste lägenheten/stugan ändå lämnas i ett snyggt och prydligt skick, inklusive disk, tömning av kyl och diskmaskin samt sopning. Om stugan/lägenheten inte lämnas i fullgott skick debiteras du ett tilläggsbelopp.
Sängkläder och handdukaringår om du bor på hotell och i vissa lägenheter. Om sänglinne/handdukar inte ingår kan detta köpas hemifrån eller tas med på resan. Ofta behöver du hämta sängkläder/handdukar i receptionen. Receptionen och/eller guiderna kommer att ge mer information vid nyckelutlämningen.
EvenemangPå många av våra destinationer har våra guider förberett några evenemang som du kan anmäla dig till. Anmälan till evenemang görs på resmålet och betalas i lokal valuta. Vänligen notera! Vissa evenemang kan inte genomföras på grund av dåligt väder eller för få anmälningar.
BussarnaAlla våra bussar är 4-stjärniga bussar utrustade med airline-säten, toalett, luftkonditionering, stereo, DVD och TV. Alla våra bussar är rökfria, men det kommer att förekomma några korta pauser regelbundet. Dessutom blir det ett längre middagsstopp på utresan (kom ihåg visa/betalkort eller euro). Under turen kommer det att vara möjligt att köpa drycker. Du får njuta av dina egna drycker och din egen mat på bussen.
SkidområdeObservera att i början och slutet av säsongen är det möjligt att inte alla backar och liftar är i drift och att längdspårsnätet endast är delvis preparerat. Detta kan bero på vädret eller ett mindre antal gäster på destinationen. Ett sådant fel ger dig inte rätt till återbetalning av resans pris.
FörseningarVi gör vårt bästa för att hålla de angivna tiderna. Trots detta kan förseningar uppstå av skäl som ligger utanför Thinggaards kontroll. Thinggaard tar inte på sig något ansvar för dessa förseningar.
Borttappatoch upphittat Borttappat och upphittat måste anmälas omedelbart efter hemkomsten. För att täcka t.ex. frakt kan Thinggaard komma att ta ut en avgift.
GuideservicePå de flesta av Thinggaards destinationer kommer vi att erbjuda guideservice. Guiderna har fasta mötestider vid afterski varje eftermiddag. Här kan du få hjälp, tips, information och anmäla dig till olika evenemang. På ankomstdagen hjälper guiden till med liftkort, skiduthyrning, boende etc. Ett informationsmöte kommer också att anordnas. På våra destinationer där vi inte har någon guideservice tillhandahåller receptionen nycklar, annan assistans, råd, tips och information.
LiftkortLiftkort kommer i de flesta fall att vara chipkort där ingen bild krävs. Om du behöver ta med ett foto kommer det att anges på ditt resedokument. I Frankrike, Österrike och Italien ingår liftkortet i grundpriset. Alla liftkort kan förlängas till ankomst- och avresedagar mot en extra avgift. Vänligen notera! Alla 7-dagarskort gäller från och med ankomstdagen (dvs. från och med lördag för bussresenärer och från och med söndag för flygresenärer). På flera destinationer kan liftkortet även förlängas till att omfatta ett större område (se priser i fliken under aktuell destination). Hel- och halvdagspass kan köpas på destinationerna.
ParkeringSjälvkörande resenärer bör vara medvetna om att många destinationer har parkeringsavgifter. Priserna varierar, men börjar vanligtvis på DKK 300/vecka (betalas i lokal valuta). För inomhusparkering är det också en bra idé att boka i förväg.
PassTa alltid med dig ditt pass eftersom det fungerar som en internationell identitetshandling. Observera att pass som går ut under resan är ogiltiga.
KlagomålPå Thinggaard strävar vi alltid efter att göra din semester perfekt. Om det mot förmodan skulle vara något du inte är nöjd med, vänligen kontakta våra guider eller kontoret i Danmark. Om du väntar tills efter din retur kommer vi inte att kunna åtgärda problemet. Om du inte är nöjd med hanteringen av ditt klagomål på destinationen kan du lämna in ett skriftligt klagomål till Thinggaard fram till 14 dagar efter din återkomst.
SkidhyraDu kan köpa skidhyra antingen när du bokar din resa eller senast 2 veckor före avresa via telefon eller e-post. Bokningar av skiduthyrning görs på en voucher som du får via e-post. Du måste visa upp detta vid skiduthyrningsdisken på din destination för att få din utrustning. Guiderna på resmålet vet vad du behöver hyra och finns oftast vid skiduthyrningsdisken på ankomstdagen.
Naturligtvis går det också bra att hyra skidor när man väl kommit fram till destinationen. Fördelen med att boka och betala hyrskidorna hemifrån är att du bara hämtar dem när du kommer fram. Om du vill hyra skidor själv när du kommer fram är det bara att gå till närmaste skiduthyrningsbutik. Om vi har guider på destinationen kommer de att vara till hjälp.
SkidskolaVi erbjuder lektioner med dansk- eller engelsktalande skidlärare på alla våra destinationer. Kurspriserna finns i prislistan för respektive land. Här kommer du också att informeras om danska
RökningSom ni vet har rökförbuden generellt blivit strängare. Alla flygplan, färjor och bussar är rökfria. Vi vill också påpeka att det i de allra flesta fall inte är tillåtet att röka i boendet.
ValutaFrankrike, Italien och Österrike använder euro och Norge använder norska kronor. Uttagsautomater finns på alla destinationer och du kan ofta växla pengar på den lokala banken. Vi rekommenderar dock att du tar med dig lite lokal valuta hemifrån så att du inte står utan pengar på ankomstdagen.
MötestiderFör bussresor 30 min. innan du reser. För flyg börjar incheckningen 2 timmar före avgång och gaten stänger 1 timme före.
Information om avresa
Du kommer att få din avgångsinformation cirka 10 dagar före avresan tillsammans med eventuella kuponger för skiduthyrning och skidskola. Om du har bokat Hemsedal, Sälen och Trysil skickas avgångsinformation senast 5 dagar före avresa.
Allergier
Om du har matallergier, vänligen kontakta Thinggaard Rejser via e-post eller telefon senast tre veckor före avresan och berätta vad du inte tål. Vi kontaktar hotellet/pensionatet och vidarebefordrar informationen. Tänk på att utbudet ofta är begränsat i Alperna.
HittegodsDu kan kontakta oss via e-post på info@thinggaard.dk eller per telefon på 70 10 00 10. Vi ber guiderna och bussbolagen att leta efter det borttappade föremålet. Om vi hittar den skickas den hem till Danmark och eftersänds till dig mot postförskott + en avgift på DKK 120,-.