Avbokning

Om du vill avbeställa din resa, vänligen kontakta oss skriftligen. Resan kan endast avbeställas av den person som bokar resan från det e-postmeddelande som resan bokades med. För regler om avbokning av resor med Thinggaard Rejser, se våra resevillkor.

Avbeställningsförsäkring

Du kan teckna en medicinsk avbeställningsförsäkring när du bokar din resa, och vi rekommenderar alltid att du har din försäkring i ordning före och under din resa. Läs mer om avbeställningsskydd här. Avbeställning av medicinsk avbeställningsförsäkring är inte möjlig.

Information om avresa

Du kommer att få din avgångsinformation cirka 10 dagar före avresan tillsammans med eventuella kuponger för skiduthyrning och skidskola. Om du har bokat en resa norrut skickas avreseinformation senast 5 dagar före avresa.

Arrangemang

På många av våra destinationer har våra guider förberett några evenemang som du kan anmäla dig till. Anmälan till evenemang görs på resmålet och betalas i lokal valuta. Vänligen notera! Vissa evenemang kan inte genomföras på grund av dåligt väder eller för få anmälningar.

Betalning vid bokningstillfället – när måste resan betalas?

Vid bokning måste en deposition betalas inom 48 timmar efter att erbjudandet eller bokningen accepterats för att resan ska godkännas. Resterande belopp måste vara Thinggaard tillhanda 45 dagar före avresan. Om du har glömt att betala eller är osäker på när du ska betala får du också en betalningspåminnelse.

Biljetter/bokningshänvisning/avresematerial

När du bokar din resa kommer du att få ett e-postmeddelande med din bokningsreferens. Läs detta dokument noggrant och spara det, eftersom det fungerar som en biljett/voucher för alla tjänster som köps.

Deposition vid bokningstillfället

När du bokar din resa kan du välja att betala hela resans pris vid bokningstillfället eller en deposition. Om du väljer att betala en deposition beräknas denna vanligtvis utifrån priset på flygbiljetterna (eftersom dessa inte kan återbetalas eller ändras), som utfärdas vid bokningen. Resterande belopp måste betalas senast 45 dagar före avresa, vilket är anledningen till att det inte är möjligt att välja handpenning om du bokar en resa med mindre än 45 dagar till avresa. Du ser möjligheten att välja antingen full betalning eller depositionsbetalning när du bokar och klickar dig vidare till betalningsfönstret.

Förseningar

Vi gör vårt bästa för att hålla oss till de publicerade tiderna. Trots detta kan förseningar uppstå av skäl som ligger utanför Thinggaards kontroll. Thinggaard tar inte på sig något ansvar för dessa förseningar.

Förlängning/ändringar av resan

Om du har bokat en resa med flyg och hotell kan resan i vissa fall förlängas om det finns lediga rum på hotellet eller lediga rum på ett annat hotell som du vill besöka på resmålet. Observera att flygbiljetterna utfärdas för de datum som du har angett vid bokningen och därför inte kan ändras utan ytterligare meddelande (därför görs reservationer för eventuella begärda ändringar). Om du vill att Thinggaard ska begära en ändring av din vistelse debiteras en serviceavgift på DKK 195,- per biljett. En ändring och utfärdande av en ny flygbiljett är föremål för en extra serviceavgift på minst DKK 550,- per biljett. Du är ansvarig för eventuella prisökningar på biljetten.

Överföring av resor

Om du vill överlåta din resa till någon annan, vänligen kontakta oss. En serviceavgift på DKK 550,- per person debiteras vid överföring av en resa. Om du har bokat ett flyg som du vill överföra kan det finnas avgifter och eventuella prishöjningar på flygbiljetten från flygbolaget som du måste betala själv, och det är bara möjligt att byta namn med vissa reguljärflygbolag. Du kan ta reda på detta genom att kontakta Thinggaard, och om det inte är möjligt att ändra ditt namn rekommenderar vi att du köper en ny flygbiljett själv. Om det är möjligt att ändra namnet på en flygbiljett tar Thinggaard ut en serviceavgift på min. DKK 550,- per person vid ändring och återutfärdande av en flygbiljett.

Pass

Ta alltid med dig ditt pass, eftersom det fungerar som en internationell identitetshandling. Observera att pass som går ut under resan är ogiltiga.

Resevillkor

Du kan hitta Thinggaard Travellers resevillkor här. Vi rekommenderar alltid att du läser dessa noggrant innan du bokar din resa.

Resegaranti

Thinggaard Rejser är en registrerad medlem (TR Rejser ApS) i den danska resegarantifonden med medlemsnummer 3308. Läs mer på Rejsegarantifondens webbplats här.

Slutlig betalning

Om du har betalat en deposition när du bokar din resa måste återstoden vara Thinggaard Travel tillhanda senast 45 dagar före avresan. Du kan betala för din resa genom att använda länken ”Din biljett” för betalning som du fick när du bokade din resa.

Ungdomar under 18 år

Om du reser som ungdom under 18 år ska du vara uppmärksam på följande:
– På de flesta resmål måste ungdomar under 18 år åtföljas av minst en vuxen för att få checka in på hotellet
– Det är ditt eget ansvar att undersöka och följa eventuella regler i det land du reser till
– Thinggaard Rejser kan inte informera dig om reglerna på hotellet i fråga. Det är ditt ansvar att kontakta hotellet i förväg för att ta reda på om de tillåter ungdomar som reser ensamma
– Du måste ta med ett samtyckesformulär på engelska från dina föräldrar/vårdnadshavare som bekräftar att du har tillstånd att resa tillsammans utan en vuxen

Läs mer här: Resa med minderåriga (um.dk)

Observera också att de flesta länder inte har samma alkoholpolitik som i Danmark, så ungdomar under 18 år kan inte förvänta sig att det serveras alkoholhaltiga drycker.

Valuta

Frankrike, Italien och Österrike använder euro. Sverige och Norge använder svenska respektive norska kronor. Uttagsautomater finns på alla destinationer och du kan ofta växla pengar på den lokala banken. Vi rekommenderar dock att du tar med dig lite lokal valuta hemifrån så att du inte står utan pengar på ankomstdagen.

Hitta mer information om din resa

Viktigt före resan

Information och checklistor om de viktigaste förberedelserna inför avresan så att du kan resa tryggt och bekymmersfritt.

Läs mer om .

Ankomst till din destination

Här hittar du användbar information för när du anländer, så att du snabbt kan komma till rätta och njuta av din semester.

Läs mer om .

Din resa hem

När din vistelse närmar sig sitt slut finns det några praktiska detaljer som du bör känna till.

Läs mer om .

Information om hotellet

På hotellet är vår vänliga personal redo att välkomna dig på din semester.

Läs mer om .

Resenärer med flyg

Det snabbaste sättet att komma till snön är med flyg. Thinggaards flyg inkluderar alltid en transfer från flygplats till destination tur och retur.

Läs mer om .

Resenärer med buss

Luta dig tillbaka och njut av transporten från en central plats nära ditt hem till din semesterdestination.

Läs mer om .

Resenärer med bil

Min tid, min hastighet. Om du föredrar att bestämma när du anländer finns det mer information här.

Läs mer om .

Har du kommit ihåg att beställa…

Parkering och extra tjänster? Boka hemifrån, spara pengar och gör resandet enklare.

Läs mer om .

Skidskola

Om du ska resa till en skidskola har vi sammanställt lite praktisk information. Kom ihåg att boka när du bokar din resa!

Läs mer om .

Separationslager

Grunden för en bra skidsemester är bra utrustning. Här hittar du information och tips för skiduthyrning.

Läs mer om .

Resevillkor

Här kan du läsa våra resevillkor när du köper paketresor med Thinggaard Rejser.

Läs mer om .

Kontakta oss

Har du frågor eller behöver du hjälp? Här hittar du våra kontaktuppgifter och öppettider.

Läs mer om .