Din resa hem

När får jag ett meddelande om min upphämtning på flygplatsen?
Du får normalt din upphämtningstid via sms/e-post senast dagen före din returresa. Om du reser med buss/transfer från Thinggaard Rejser kommer tid och mötesplats även att stå på din resplan/bokning. Om du inte har fått besked senast kl. 18.00 dagen innan, vänligen kontakta oss.
Var ska jag möta min transfer/buss på avresedagen?
Mötesplatsen hittar du på din hotellvoucher eller i det sms/mejl du får. Anländ i god tid – helst 10-15 minuter före utsatt tid. Chauffören kan inte vänta på sena ankomster.
Hur lång tid före avgång ska jag vara på flygplatsen?
Vi rekommenderar minst 2 timmar innan Inrikes- och Europaflyg och 3 timmar före utomeuropeiska flyg, om inte ditt flygbolag anger något annat.
Måste jag checka in online för min returresa?
Ja, om flygbolaget erbjuder/kräver det. Använd PNR/bokningskoden från din Thinggaard Travel-bokning för att logga in på flygbolagets webbplats/app och hämta boardingkort. Alternativt kan diskar/automater på flygplatsen hjälpa till.
Vad gör jag med bagaget: vikt, specialutrustning och handbagage?
Följ flygbolagets regler i din biljett/kvitto. Observera viktgränser och mått – och att vätskor i handbagaget måste följa säkerhetsföreskrifterna. Skidutrustning, cyklar och annan specialutrustning måste förbeställas och märkas på rätt sätt.
Vad måste jag komma ihåg att göra när jag checkar ut från hotellet/lägenheten?
- Lämna in nycklar/kort i receptionen
- Betala lokal turistskatt/konsumtion (om tillämpligt)
- Kontrollera kassaskåp, förvaringsskåp och balkong
- Få ett utskrivet kvitto vid utcheckningen
- Boka en tidig frukost/”frukostbox ” om du reser tidigt
Speciellt för skidsemestrar: Vad behöver ordnas före avresan?
- Lämna tillbaka skidor/snowboard/skor till uthyrningen och spara kvittot
- Lämna in nycklar till skitdepå och eventuella handdukar/uthyrningsutrustning från hotellet
- Kontrollera deposition för liftkort (vissa destinationer återbetalar vid avlämning)
- Anpassa transporttiden efter väg-/snöförhållanden – kör/hämta i god tid
- För självkörande: tanka, montera snökedjor vid behov och kontrollera vägrapporter
Speciellt under sommarsemestern: Är det något jag ofta glömmer?
- Återlämna strand- och poolhanddukar som lånats från hotellet
- Vattentäta dina tillhörigheter; torka badkläder innan du packar
- Har du en sen avresa? Fråga receptionen om bagageförvaring/badrum efter utcheckning
Vad händer om mitt flyg är försenat eller inställt?
Följ instruktioner från flygbolaget i appen/sms:et/gate. För flygningar inom EU kan du ha rätt till måltider/omskolning/kompensation enligt EU-förordning 261/2004 – anspråk ska göras direkt till flygbolaget. Vi hjälper gärna till med vägledning.
Kan Thinggaard Travel hjälpa till med en akut ändring på avresedagen?
Ja – ring vårt nödnummer (utanför öppettiderna) som anges på din resplan. Om du har bokat transport själv, kontakta leverantören direkt och informera oss i efterhand.
Vad gör jag om jag glömmer något på hotellet eller på bussen?
Kontakta hotellreceptionen så snart som möjligt. För föremål som lämnats kvar på bussen/transfern, vänligen kontakta oss. Observera att eventuella fraktkostnaderär på din egen bekostnad.
Hur hanterar jag mediciner och dokumentation på flygplatsen?
Ta med mediciner i originalförpackning i handbagaget tillsammans med eventuellt läkarintyg/recept. Regler för vätskor kan gälla – kontrollera flygbolagets riktlinjer.
Kan jag få taxfree på min returresa?
Köp följer gällande tullregler för din avreseort och destination. Kontrollera flygbolagets information om öppettider ombord och på flygplatsen.
Vad händer om jag blir sjuk strax före hemresan?
Kontakta receptionen och Thinggaard Travel. Spara läkarintyg/kvitton för eventuellt försäkringsanspråk. Vi kan hjälpa till med ombokning/vägledning, men villkoren styrs av flygbolaget/försäkringsbolaget.
Måste jag göra något särskilt om jag reser med små barn?
Planera in extra tid för incheckning och säkerhetskontroll. Ta med snacks, tomma vattenflaskor (kan fyllas på efter säkerhetskontrollen) och ha en barnvagn redo för gatecheck om flygbolaget tillåter det.
Vad händer om min överföring är försenad?
Stanna på överenskommen mötesplats och håll koll på SMS/e-post. Kontakta föraren/transferkontakten efter 15 minuters försening. Om du inte kan få kontakt, ring Thinggaard Travel.
Vilka dokument bör jag ha till hands när jag reser hem?
- Pass/ID (giltigt för inresa till ditt hemland)
- Boardingkort (digitalt eller tryckt)
- Bokningsreferens/PNR
- Hotellkupong och kvitton om tillämpligt (för utgifter/försäkringsanspråk)
Checklista för hemresan (snabb översikt)
- ✔ Online-incheckning och boardingkort redo
- ✔ Bagage packat enligt vikt/regelverk (specialutrustning förbeställd)
- ✔ Återlämning av nycklar/liftkort/utrustning (skidsemester)
- ✔ Handdukar/strandkartor tillhandahålls (sommar)
- ✔ Lokal avveckling (turistskatt/konsumtion) klar
- ✔ Bekräftad upphämtningstid och mötesplats
- ✔ Pass/ID/PNR lättåtkomligt
- ✔ Tid till flygplatsen + säkerhetsmarginal planerad
Hitta mer information om din resa
Viktigt före resan
Information och checklistor om de viktigaste förberedelserna inför avresan så att du kan resa tryggt och bekymmersfritt.
Ankomst till din destination
Här hittar du användbar information för när du anländer, så att du snabbt kan komma till rätta och njuta av din semester.
Din resa hem
När din vistelse närmar sig sitt slut finns det några praktiska detaljer som du bör känna till.
Information om hotellet
På hotellet är vår vänliga personal redo att välkomna dig på din semester.
Resenärer med flyg
Det snabbaste sättet att komma till snön är med flyg. Thinggaards flyg inkluderar alltid en transfer från flygplats till destination tur och retur.
Resenärer med buss
Luta dig tillbaka och njut av transporten från en central plats nära ditt hem till din semesterdestination.
Resenärer med bil
Min tid, min hastighet. Om du föredrar att bestämma när du anländer finns det mer information här.
Har du kommit ihåg att beställa…
Parkering och extra tjänster? Boka hemifrån, spara pengar och gör resandet enklare.
Skidskola
Om du ska resa till en skidskola har vi sammanställt lite praktisk information. Kom ihåg att boka när du bokar din resa!
Separationslager
Grunden för en bra skidsemester är bra utrustning. Här hittar du information och tips för skiduthyrning.
Resevillkor
Här kan du läsa våra resevillkor när du köper paketresor med Thinggaard Rejser.
Kontakta oss
Har du frågor eller behöver du hjälp? Här hittar du våra kontaktuppgifter och öppettider.